V posledních příspěvcích jsem se hodně zabývala Skandinávií a tamními kočárky. Pojďme se podívat blíže na některé tamní značky. I když skandinávské kočárky u nás nejsou zrovna rozšířené, značky jako Brio, Emmaljunga či Stokke přeci jen každý tuzemský obdivovatel kočárků zná. Dnes se budeme věnovat značce Brio, která, bohužel, dnes už de facto jako „kočárková“ značka neexistuje, resp. jen částečně, „převtělená“ do jiné značky. Ale o tom na konci příspěvku.
V roce 1908 Ivar a Sissa převedli společnost na své tři syny Victora, Antona a Emila. Ti původně chtěli Švédsko opustit a odejít do USA, tak jako mnoho dalších Švédů v té době. Rodiče došli k závěru, že jediná možnost, jak je ve Švédsku udržet, je zasvětit je do podnikání. Bratři firmu přejmenovali na Bröderna Ivarsson Osby (odtud Brio). Tak se firma jmenovala až do 60. let 20. století. Synové se pustili do výroby a do obchodování ve velkém: vyráběli, dováželi a vyváželi rozličné výrobky, hračky, domácí a kuchyňské potřeby. V roce 1920 začali bratři dovážet i kočárky z Německa. Kočárky sice byly vyrobené v Německu, ale bratři je prodávali pod vlastní značkou Brio (obr. 1).
Jenže ve 30. letech 20. století se v Německu rodilo hodně dětí, poptávka po kočárcích rostla a jejich kvalita upadala. A navíc začala válka, takže dovoz kočárků z nepřátelského Německa vázl. Od roku 1947 začali bratři vyrábět v Osby vlastní kočárky. Měli velký úspěch, poválečný baby boom navíc poptávku po kočárcích znásobil. V roce 1959 Brio představilo model Silvana, který měl v historii kočárků Brio dosud největší úspěch. Hlavně proto, že na podvozek šla nasadit jak hluboká korba, tak sedačka, takže rodičům stačil jeden podvozek.
V roce 1961 začíná vyrábět model Brio de Luxe, který má vzadu na korbě jakýsi nárazník: v případě nárazu měl nárazník zajistit, aby hlavička dítěte byla ve větším bezpečí (obr. 8). V roce 1963 začala firma vyrábět kočárek s podvozkem určeným k lepšímu zvládání terénních nerovností. Opět ve verzi s hlubokou korbou a sportovní sedačkou (obr. 9 a 10).
V roce 1968 je uveden na trh model Expressen, který se od dosavadních kočárků výrazně odlišoval svým jednoduchým designem, což byl ostatně trend i u jiných značek v jiných zemích. Další výhody tohoto modelu: skladnost podvozku, který šel složit „do placky“ a vyjímatelná prací froté vložka. Navíc některé modely byly jako první na světě vyráběny z manšestru. Bestseller to ale nebyl, hlavně malá kola ho předurčovala spíš do měst než do terénu, což ve Skandinávii, která miluje terénní kočárky, nebyl dobrý počin. A navíc podvozek vážil podle dobových pramenů 12,7 kg, což na ježdění po městě moc není…
A jen tak mimochodem, roce 1975 Brio přebírá značku A. W. Nilsson, což byl nejstarší švédský výrobce kočárků, od roku 1855 do roku 1975.
V 80. letech 20. století přichází první kombinovaný kočárek a kočárky se opět stávají elegantnějšími. A jsou velmi oblíbené, Brio se stává skutečným obchodním impériem s dětským zbožím, prodává nejen kočárky, ale i hračky (taky tradiční výrobce!), dětský nábytek, později autosedačky a další doplňky.
Brio, modely 80. let 20. století
V 90. letech 20. století Brio začíná vyrábět podvozky v hliníku (tudíž lehčí) a kočárky hýří barvami, a to nejen látky, ale i podvozky. Mnoho podvozků je tmavě modrých, vínových, zelených, černých. To je ovšem trend v celém světě, nikoliv specialita značky Brio. Bohužel s koncem 90. let se zhoršuje ekonomická situace firmy: ve vyspělém světě se rodí méně dětí a poptávka po kočárcích, jakož i dalším dětském zboží a hračkách, klesá.
Brio, modely 90. let 20. století
V roce 2002 se z finančních důvodů začala část výroby přesouvat do zahraničí, jmenovitě do Číny, pochopitelně. Ve Švédsku nadále zůstává výzkum a vývoj, jakož i bezpečnostní testování. V roce 2004 od dědiců bratrů Ivarssonových kupuje Brio švédská investiční skupina Proventus, ale úpadek pokračuje. A tak se v roce 2013 Brio stává součástí britského molocha s dětským zbožím jménem Britax. Tedy pozor, pouze „divize“ kočárků a autosedaček, co se ostatních produktů, třeba hraček, týče, to už je jiný příběh, kterému se ale věnovat nebudeme.
Samozřejmě se ve Skandinávii ihned objevily obavy ohledně budoucnosti kočárků a autosedaček Brio. Nikdo nevěřil, že by se Britax rozhodl oblíbenou švédskou značku sprovodit ze světa… No, rozhodl. I když tak nějak šalamounsky a oklikou, aby své zákazníky ve Skandinávii příliš nenaštval. Jednoduše převzal neojblíbenější modely Brio a začal je vyrábět pod značkou Britax s tím, že tak kočárky Brio dostane ze Skandinávie i do dalších zemí.
A tím by mohl celý příběh končit. Ale ne tak docela, nástupce se našel, ale to už necháme na jindy:-)
Použitá literatura
- Lekoseum, BRIOs historia, 2015, dostupné z https://www.lekoseum.se/tidslinje/
- Widbäck, Carin, Svensktillverkade Barnvagnar från 1960-talet och Början av 1970-talet, 2014, dostupné z http://www.carinw.se/texter/svbarnvagnar.htm
- Barnvagnsblogg, Besök hos Brio–Del 2, 15. 6. 2013, dostupné z https://www.barnvagnsblogg.com/besok-hos-brio-del-2/
- Barnvagnsblogg, Besök hos Brio- Del 1, 14. 6. 2013, dostupné z https://www.barnvagnsblogg.com/besok-hos-brio-del-1/
- Nordic Capital, BRITAX acquires BRIO’s Pushchair and Car Safety Business, 8. 5. 2013, dostupné z https://www.nordiccapital.com/news/britax-acquires-brio-s-pushchair-and-car-safety-business/
- Babygalleri, Barnevogne anno 1991, 6. 3. 2010, dostupné z https://www.babygalleri.dk/fotoalbum/off-topic/5293-barnevogne_anno_1991
Zdroje obrázků
Použitá literatura, Facebookový profil Anettes Barnvagnar