Kočárky v Bukurešti, říjen 2022

Tentokrát jsem strávila několik dní v Bukurešti, hlavním městě Rumunska. Nebyla jsem tu poprvé, v posledních letech jsem tu pracovně pobyla několikrát. Bukurešť není na první pohled pěkné město. Vlastně ani na druhý. Nemůže za to, Ceaușescův režim, zemětřesení a porevoluční chudoba mu daly co proto. A město a jeho obyvatelé se z toho všeho vzpamatovávají dodnes.

V Bukurešti Cybex převálcoval Bugaboo.
Protože jsem v Bukurešti všechno zajímavé už viděla (no, není toho moc, promiňte Rumuni) a protože jsem měla kromě práce dost času i sama pro sebe, chodila jsem po širokých bukurešťských bulvárech a fotila kočárky. Tentokrát se ale nemohu o své úlovky podělit formou testu, bylo by to buď moc lehké (Cybex a Babyzen pozná asi každý „znalec“), nebo naopak moc těžké. Rumunsko (a další balkánské země) mají své značky kočárků, i když se většinou jedná o kočárky dovezené z Číny a polepené značkou, jejíž název vymyslí distributor. Jednoduše řečeno, v Číně (znáte čínský velkoobchod alibaba.com, že) nakoupí hotové kočárky, přiveze do Evropy, dá tomu nějaké více či méně pěkné jméno a prodává. Čili nulová investice, nulová invence, distributor doveze „no name“ kočárky, které v Číně levně nakoupí, přidá jim vlastní „značku“ a s důležitým dodatkem „Design made in Italy“ nebo „Designed in Germany“ prodává.

Ale vraťme se k bukurešťským kočárkům. Překvapila mě obliba kočárků Cybex: kdo na to má, ukazuje se s kočárkem značky Cybex. Naopak kočárky Bugaboo, které jsou populární v evropských zemích na sever a západ od České republiky, se tu sice vyskytují, ale oproti Cybexu opravdu zřídka. Zkrátka první země, kde jsem viděla, že Cybex převálcoval Bugaboo:-) No a pak další dražší i levnější značky, které známe i v České republice: Joie, Babyzen, Kinderkraft, Valco.

A teď trochu méně obvyklé značky, včetně těch, které u nás nenajdete. Kočárky Anex a Cosatto známe i od nás, ale ne nutně uvedené modely. Zbytek jsou „značky“, o kterých pojednávám výše: dovoz z Číny. Značky, které jednoho dne jsou a druhého dne už ne. Pochybná kvalita, otazníky kolem bezpečnostních a hygienických norem platných v EU. Rozumějte, nemám nic proti dovozu z Číny, vyrábí tam koneckonců i řada „standardních“ kočárkových značek, ale přece jen je rozdíl, když je kočárek navržen týmem designérů (kteří už za sebou mají třeba i nějaké ty patenty) a firma si udržuje nad výrobou v Číně kontrolu, než když distributor nakoupí hotové kočárky, často okopírované od jiných značek. Jasně, cena bude jinde, a je na zákazníkovi, čemu dá přednost.

Vlevo reálný kočárek, vpravo „originál“ (z webu distributora)

Příjemně mě překvapily i relativní novinky: Chicco Alysia a Peg Perego Veloce, oba modely z roku 2021. Oba kočárky se mi moc líbí.

A pak ještě jedna rarita, vlastně skoro retro. Maclaren Juicy Couture, model z rok u 2009. V Bukurešti spatřen v 23. 10. 2022.

Při podrobnějším ohledání obrázků můžeme konstatovat, že v Bukurešti jsou mimořádně oblíbené lehké a skladné městské kočárky. Ano, Bukurešť má široké bulváry, chodníky, parky s asfaltovými chodníky, takže proč ne. Jen by mě zajímalo, jak to řeší v zimě. I tady občas napadne sníh a podle mých zkušeností se z jeho odklízením nikdo moc nezaobírá, chodci si musí cestičky poctivě vyšlapat. Mají na zimu jiné kočárky? Nebo raději vůbec nechodí ven? Nevím. Snad najdu odpověď příště.

Zdroje obrázků

Vlastní, webové stránky výrobců a prodejců

Máte dotaz, nápad, připomínku? Našli jste chybu? Napište mi.